Mijn kat is gestrest/geïrriteerd en wilt constant eten. Wat kan ik daar tegen doen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.4K
Erna55
7 jaar geleden
Kun je de oorzaak van de stress wegnemen ?
Ivana
7 jaar geleden
Het kan ook een lichamelijke oorzaak hebben. Ga eerst eens langs de dierenarts voor een onderzoek. Als de kat gezond is, kan het zijn dat hij zich verveelt. Geef hem bezigheden en/of uitloop. Een kat die de hele dag niets te doen heeft gaat opgefokt gedrag vertonen, raakt geïrriteerd en wordt chagrijnig.
Rieneke1
7 jaar geleden
Nou Ivana, daar heb ik niets aan toe te voegen :)

Antwoorden (1)

Allereerst meer info helpt, je geeft een mening, stelt een vraag. Geef achtergrond, gebeurtenissen. Helpt altijd wel hoor, meer informatie.

Antwoord is bij #gedragsverandering altijd eerst naar de dierenarts om ziekte/ verwondingen uit te sluiten en pas daarna naar de rest kijken.

Vervolgens kan het de omgeving of gebrek aan gezelschap zijn, #verveling of #eenzaamheid.

#Verveling Niet dat het huis opgeknapt moet worden, maar wel dat er misschien iets mankeert. Zoals te klein, enige kamer waar kat mag komen is 3x3 mtr. is echt verkeerd (ken voorbeelden dat kat(ten) alleen in de gang+badkamer mochten komen). Of geen hoge schuilplaatsen, maar een verkeerde kattenbak kan ook, of te weinig schoonmaken daarvan.
Ook kan gekozen worden voor de mogelijkheid van 'naar buiten kunnen': tuin, kattenluikje'. Vergeet dan niet het veiligheidsaspect. Een drukke weg langs het huis/vlakbij? beter is een afgesloten kennel of een overdekte tuin, waar ook geen wijk/buurt-katten, laat staan honden, kunnen komen

#Eenzaamheid, als je werkt of naar school gaat en dus de hele dag weg bent, alleen 's avonds thuis bent, gaat slapen en weer de deur uit gaat, is dat helemaal niet goed... zou je moeten zorgen voor gezelschap. Kies een vriendje in het asiel uit, zij kunnen elkaar bezig houden zodat er geen verveling optreedt, heel belangrijk! Scheelt ook kapotte gordijnen/meubels)

#Constant eten kan ook een punt zijn voor de dierenarts om te checken. Misschien heeft hij wel wormen is hij eindeloos hongerig. Nog afgezien van het feit dat veel mensen nog steeds denken dat katten maar 2 keer per dag moeten eten. NEE! een kat moet de hele dag kunnen eten eet vele malen per dag, heeft een heel klein maagje en daarom 24/7 de beschikking nodig over een bak met harde brokken (gezonde, zonder toevoegingen van rommel) en daarbij natuurlijk een grote bak met water, die minstens dagelijks ververst wordt.

Antwoord

Beste Aloise, genoeg om over na te denken NADAT je

-2 - in reacties
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
-2- Antwoord Beste Aloise, genoeg om over na te denken NADAT je naar de DIERENARTS bent geweest, dat moet je eerste doel zijn: na laten kijken, ook al denk je : nee, dat zie/weet ik toch , hij mankeert niets! Succes!